Według Amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska przeciętny Amerykanin spędza obecnie aż 93% czasu w pomieszczeniach zamkniętych, z czego 6 procent – w samochodzie. 
To oznacza, że mieszkańcy Stanów Zjednoczonych przebywają na świeżym powietrzu zaledwie przez pół dnia na tydzień! 
Nie lepiej wypadają pod tym względem Europejczycy, którzy spędzają w budynkach 90% czasu. 

A czym się tam zajmujemy? 
No właśnie. Wpatrujemy się w rozmaite ekrany. 
Z niedawno przeprowadzonych badań wynika, że Amerykanie korzystają 
z mediów przez 10 godzin i 39 minut dziennie. 
Brytyjczycy mają podobnie. 

Im dłużej korzystamy z nowych technologii, tym bardziej prawdopodobne, że nam to zaszkodzi. 
W 1984 roku ukuto termin “technostres” do opisu niezdrowych zachowań związanych z nowymi technologiami. Źródłem technostresu mogą być codzienne czynności takie jak nieustanne sprawdzanie telefonu, kompulsywne aktualizowane profilu i potrzeba ciągłego połączenia z internetem. 
Do symptomów tej dolegliwości zalicza się miedzy innymi lęk, bóle głowy, depresje, zmęczenie psychiczne, napięcie mięśni oczu i szyi, bezsenność, frustracje, drażliwość i napady złości. Uzależnienia, poczucie samotności, depresja czy ataki paniki stają się coraz powszechniejszymi problemami. 

Dobra wiadomość jest taka, że wystarczy tylko krótki wyjazd na łono natury, żeby odczuć dobroczynne skutki tej decyzji. 
Dwugodzinna “kąpiel leśna” pomoże Ci odpocząć od technologii i zwolnić tempo. 
Odstresuje cię i odpręży, kierując twoje myśli na chwilę, która własnie trwa.Kiedy doświadczasz przyrody wszystkimi pięcioma zmysłami, możesz czerpać z szeregu korzyści, jakie ma ona do zaoferowania. 

Liczne badania dowodzą, że shinrin-yoku, czyli leśny spacer może:
– obniżyć ciśnienie krwi 
– zredukować poziom stresu 
– poprawić stan układu krążenia i przemiany materii 
– obniżyć poziom cukru we krwi 
– poprawić koncentrację i pamięć 
– ulżyć chorym na depresję
– podnieść próg bólu
– dodać energii 
– pobudzić układ immunologiczny
– zwiększyć produkcję białek przeciwnowotworowych 
– pomóc stracić na wadze. 

dr Qing Li, Shinrin – Yoku, Sztuka i teoria kąpieli leśnych
Photo by Casey Horner on Unsplash

Join 26 other subscribers

Zapisz się do naszego newslettera i zawsze bądź na bieżąco!

Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych (imię, adres email) przez Alcha Ośrodek Rozwoju Osobistego w celu marketingowym. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Mam prawo cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Mam prawo dostępu do treści swoich danych i ich sprostowania, usunięcia oraz ograniczenia przetwarzania. Dane osobowe na stronie internetowej przetwarzane są zgodnie z polityką prywatności.